Vier type participatieplatforms

Jasper Ludolph, productowner
Corona bracht het natuurlijk in een stroomversnelling, maar de trend was daarvoor al zichtbaar; online participatie heeft een enorme vlucht genomen. Als leverancier van online participatieplatforms maken wij dat van dichtbij mee. En wat dan vooral opvalt is dat online participatie voor iedereen iets anders betekent. Van je mening geven tot gezamenlijk optrekken, van ‘participatierondes’ tot een doorlopende online dialoog; wij zien alles voorbij komen. En ondanks al die verschillende smaken, kunnen wij ondertussen vier verschillende type participatieplatforms in de praktijk onderscheiden. Die delen we graag met je, zodat je jouw ‘smaakje’ leert herkennen en er het meeste uithaalt.
1. Eén project
Dit zijn vaak projecten die voortkomen uit een formele opgave, zoals woningbouw of de energietransitie . Het doel van een dergelijk platform is vooral om de plannen die er al zijn te verbeteren en draagvlak te organiseren voor de gekozen oplossing. Bij zo’n project gaat het er vaak officieel aan toe. Er is wel ruimte om ook de wensen van de omgeving mee te nemen, maar dat is dan wel binnen bepaalde kaders.
2. Multi-project
Een multi-project platform hangt vaak samen met de visie op participatie van de (overheids)organisatie. Door een online plek te creëren waar alle participatieprojecten worden gepresenteerd, maakt de afzender duidelijk dat participatie onderdeel is van het beleid. De verschillende projecten die zich hier presenteren zijn vooral op zoek naar afstemming; zien we niet iets over het hoofd? Wat vindt u hiervan? Deelname is laagdrempelig en vooral gericht op bewoners die niet snel naar een bijeenkomst zullen komen. Voor de organisatie zelf heeft een multi-project platform het voordeel dat de verschillende organisatieonderdelen van elkaar leren.

3. Bottom-up
Wat we ook veel tegenkomen is een online platform dat wordt gebruikt als podium van initiatieven. Zo’n platform heeft vooral als doel om de inwoners te activeren zelf met hun omgeving aan de slag te gaan, ideeën te lanceren en er medestanders voor te vinden. De gemeente faciliteert en zorgt ervoor dat levensvatbare ideeën hun weg vinden in de formele besluitvorming.
4. Thema/programma
Het laatste type wat wij onderscheiden, zijn de zogenaamde themaplatforms. Duurzaamheid of de energietransitie zijn bij uitstek thema’s die zich hiervoor lenen. Het doel is vooral om het thema zichtbaar te maken in de samenleving en ruimte te bieden aan initiatieven, of ze nu door de overheid zelf of door een andere partij worden geïnitieerd. Op het platform is ruimte voor concrete en abstracte plannen, voor klankbord- én actiegroepen. Het platform werkt als start en hart van een verandering, die je, door het platform regelmatig te bezoeken, op de voet kunt volgen.
Succesfactoren
Welk platform het beste bij jouw organisatie past, hangt vooral samen met jouw participatievraag. Wil je vooral informatie ophalen? Je plannen afstemmen? Of wil je de omgeving in beweging brengen om zelf aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met de energietransitie? Die vraag is bepalend voor het type platform dat je inzet. Maar het is niet bepalend voor het succes. Dat hangt, naast het stellen van de goede vraag, van een aantal andere factoren. Benieuwd naar die factoren? Lees dan onze blog over de succesfactoren van online participatie.

Meer weten over de vier vormen?
Neem dan eens contact op met onze adviseur Jasper of vraag een demo aan.