5 redenen om een online pressroom te starten

Natalie Rohlof, relatiebeheerder
Steeds meer bedrijven en organisaties informeren journalisten en andere mediaprofessionals op afstand. Met een online pressroom. Niet alleen vanwege corona, maar vooral omdat het snel en praktisch is. We geven je 5 redenen waarom een online pressroom ook voor jouw organisatie een uitkomst is.
1. De aandacht trekken van journalisten
Journalisten worden voortdurend gebeld en elke dag overstroomd met persberichten. Hoe valt jouw nieuws dan nog op? Met een online pressroom pimp je een eenvoudig persbericht. Door het te koppelen aan achtergrondverhalen, blogs, mijlpalen, nieuwsberichten, foto’s, video’s, podcasts en cijfers. Zodat je persbericht eruit springt en journalisten jouw bericht eerder oppikken en publiceren.
2. Touwtjes in handen
Voldoende informatie bieden zorgt er ook voor dat journalisten hun onderzoek niet per se hoeven uit te breiden naar andere bronnen. Bijvoorbeeld bronnen waar je als bedrijf of organisatie geen volledige controle over hebt. Denk hierbij aan social media, Wikipedia of andere internetsites, vakbladen en blogs. Verkeerde quotes of een foute weergave van de feiten liggen dan op de loer. Een online pressroom met de juiste en volledige informatie kan dit voorkomen. Ook maak je in een klap duidelijk wie voor welk onderwerp het aanspreekpunt is, zodat journalisten altijd snel de juiste woordvoerder te pakken hebben.
3. Van online pressroom naar social media
Je pressroom en social media vormen een goed duo. Versterken elkaar. Natuurlijk gebruik je je social media kanalen om je persbericht te verspreiden. Dat hoeven we je verder niet uit te leggen. Het is een van de beproefde manieren om aandacht te genereren. Ook van journalisten. Een beetje pressroom heeft daarom een koppeling met jouw social media, bijvoorbeeld in de vorm van widgets. De Twitter-widget kan hier het meest geschikt voor zijn, omdat Twitter van alle social media kanalen het meest nieuwsgericht is. Lees over onze aanpak om een succesvolle pressroom in gebruik te nemen.
4. Nieuws op 1 plek in je online pressroom
Hoewel je natuurlijk niet zonder social media kunt, is het wel fijn dat al jouw nieuws op 1 plek ‘woont’. In je pressroom. Goed vindbaar voor zoekmachines. In je eigen look and feel, in je eigen format. Ook handig: je kunt informatie in pakketjes aanbieden. Dus mét gerelateerde content. Of het nu gaat om persberichten, foto’s, video’s, blogs of nieuws. In het online archief vinden journalisten bovendien makkelijk ouder nieuws terug. En met push berichten attendeer je ze makkelijk op het meest recente nieuws. Denk aan het versturen van notificaties of mailings.
5. Altijd en overal bereikbaar met je online pressroom
Het doel van een online pressroom is om nieuws aan te bieden, zowel in tekst als in beeld. Door een pressroom in te richten creëer je een platform dat op ieder moment vanaf iedere locatie beschikbaar is. Voor journalisten. Voor woordvoerders. Voor communicatieprofessionals. Je bent flexibel om zelf te bepalen wanneer nieuws online komt. Of je kiest ervoor om persberichten onder embargo vast in de wachtrij te zetten voor de officiële publicatiedatum. Zo houd je grip op de communicatie vanuit je organisatie of bedrijf en zijn journalisten tevreden met beschikbare informatie waarmee ze snel aan de slag kunnen.
Waarom is de online pressroom voor jou belangrijk? Deel het met ons!

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.